بررسي كتاب درسي «موجز علوم‏القرآن» و ترجمه آن

پدیدآورمحمدعلی رضایی کرمانی

تاریخ انتشار1388/09/13

منبع مقاله

share 499 بازدید
بررسي كتاب درسي «موجز علوم‏القرآن» و ترجمه آن

محمد علي رضايي‏ كرماني
چكيده:

علوم قرآن، مجموعه دانشهايي است درباره عوارض ذاتي و اختصاصي قرآن كريم، آنچنانكه موضوع در همگي آنها قرآن است؛ موضوعاتي چون «محكم و متشابه»، «ناسخ و منسوخ»، «اسباب نزول» و ...
از كتابهايي كه مي‏توان دراين حوزه فهرست كرد، موجز علوم‏القرآن مرحوم دكتر داود عطار است. اين كتاب و ترجمه آن در برخي از رشته‏هاي دانشگاهي در ايران تدريس مي‏شود.
بعضي از ويژگيهاي كتاب، جايگاه مناسبي به كتاب بخشيده است؛ ويژگيهايي چون اختصار، نثر عربي و امروزين، پيوستگي منطقي مطالب، سازگاري مطالب با ديدگاه مشهور اماميه، يادآوري ديدگاه نويسنده دربيشتر موضوعات، دارا بودن بيشتر ويژگيهاي يك كتاب درسي،و...
كاستيهايي هم در كتاب وجود دارد كه در اين مقاله به آنها اشاره شده است.
موجز علوم‏القرآن را دكتر سيدمحمد رادمنش با عنوان آشنايي با علوم قرآن ترجمه كرده است. اين ترجمه هرچند تنها ترجمه كتاب ياد شده است، گويا با شتابزدگي سامان يافته است و خالي از نقصهاي گوناگون ــ كه در متن مقاله راجع به آنها بحث شده است ــ نيست.

مقدمه

علوم قرآن، مجموعه دانشهايي است درباره عوارض ذاتي و اختصاصي قرآن كريم، آنچنانكه موضوع در همگي آنها قرآن است؛ موضوعاتي چون «محكم و متشابه»، «ناسخ و منسوخ»، «اسباب نزول» و ...
تعداد كتابهايي كه در اين حوزه فهرست مي‏شود، بسيار است و به‏تنهايي يك كتابخانه جامع در يكي از رشته‏هاي علوم اسلامي را فراهم مي‏سازد. در اين نوشتار برآنيم تا يك كتاب مختصر درباره علوم قرآن را كه بعنوان كتاب درسي در برخي از رشته‏ها در دانشگاه و گاهي نيز در حوزه‏ها تدريس مي‏شود، معرفي و بررسي كنيم.
موجز علوم‏القرآن كتابي است مختصر (200 صفحه) در حوزه علوم قرآن كه دانشمندِ سختكوش اسلامي، دكتر داود عطّار، آن را سامان داده است. اينك، پيش از معرفي و بررسي كتاب، زيستنامه اين دانشمند به‏اختصار بيان مي‏شود.

زيستنامه نويسنده كتاب

دكتر داود عطّار به‏سال 1349 قمري (1930م.) در شهر كاظمين عراق و در خانواده‏اي شيعي پا به عرصه گيتي نهاد. پس از بپايان‏رساندن تحصيلات ابتدايي و در آغاز نوجواني و جواني، در كنار تحصيل و تدريس، به كسب و تجارت پرداخت تا گذران زندگي خود و خانواده را هموار سازد. نويسنده بعد از سالها تلاش و كار توانست مدارج عالي دانشگاهي را بگذراند و به دريافت دكتراي حقوق از يكي از دانشگاههاي مصر نايل آيد. او در كنار كارهاي علمي، از فعاليتهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي نيز غافل نبوده و در تأسيس و يا همكاري با سازمانهايي از اين دست پيشگام بوده است. از نويسنده چند كتاب بجاي مانده كه برخي از آنها بارها چاپ و منتشر شده است، از جمله: الاسلام عقيدة و نظام، الدّفاع‏الشّرعي في‏الشّريعة‏الاسلامية، تجاوزالدّفاع‏الشّرعي، موجز علوم‏القرآن، التّجويد و آداب‏التّلاوة، و ...

ساختار كتاب «موجز علوم‏القرآن»

كتاب با مقدمه‏اي كوتاه آغاز مي‏شود و در هفت فصل سامان مي‏يابد. فصلها و مباحث كتاب و برجستگيها و كاستيهاي احتمالي آن به‏شرح زير است:

فصل اول ــ تعريف علوم قرآن

مباحثي كه در اين فصل به‏اختصار درباره آن بحث شده است، عبارتند از: معناي لغوي و اصطلاحي علم قرآن، تعريف علوم قرآن، نمونه‏هايي از مباحث عمده قرآني (انواع علوم قرآني)، تاريخچه علوم قرآن و نوشته‏هاي دانشمندان درباره آن.
مطالب عنوان‏شده در معناي اصطلاحي قرآن، نيكو و سودمند است؛ امّا علوم قرآن بطور كامل تعريف نشده است؛ هرچند كه بنظر مي‏رسد تعريف جامع و مانعي در اين باره وجود نداشته باشد.
در بحث از انواع علوم قرآني، ده علم بدينگونه آورده شده است: تفسير، آيات‏الاحكام، اعجاز، مكي و مدني، اسباب نزول، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه، اعراب و بلاغت، رسم‏الخط قرآن، و قرائات. امّا طرح «آيات‏الاحكام» بدينصورت، از زيربخشهاي علوم قرآن نيست بلكه از مباحث مطرح در تفسير (ترتيبي و موضوعي) و معارف قرآن است.
در بحث از تاريخچه علوم قرآن نيز، نمونه‏هايي از نوشته‏هاي دانشمندان اسلامي درباره قرآن ارائه شده است كه افزون بر استقصاي ناقص، دقت فراوان نيز در آنها انجام نگرفته است؛ بعنوان مثال، ابن‏جرير طبري (متوفّاي 310 ه•• . ق.) و سيدرضي (متوفّاي 406 ه•• . ق.) در فهرست قرن چهارم قرار داده شده‏اند؛ و يا در يادآوري از نوشته‏هاي معاصران، افزون بر تقديم و تأخير نامناسب، نوشته‏هاي قرن دهم تا چهاردهم باهم ارائه نشده و همچون نمونه‏هاي گذشته، قرن قرن فهرست نشده است.

فصل دوم ــ درباره قرآن كريم

در اين فصل، درباره نامهاي قرآن، اعجاز و وجوه آن، هدايت قرآن و تأثير آن در آزادي انديشه‏ها، اوضاع عرب و جهان پيش از اسلام، فراخواني قرآن به انديشيدن، ويژگيهاي امت اسلامي، و ... مطالبي مختصر و سودمند آورده شده است. ولي نامگذاري اين فصل با توجه به مطالب زيرمجموعه آن مناسب نيست؛ و سزاوار بود بحث «نامهاي قرآن» و «اعجاز قرآن» جداگانه و مطالب ديگر مثلاً با همان عنوانِ «درباره قرآن كريم» آورده مي‏شد.
در بحث «نامهاي قرآن»، ديدگاه محققان علوم قرآن ــ كه ميان اسم و صفت براي قرآن جدايي مي‏نهند ــ يادآور و فقط شش اسم و صفت درباره قرآن شرح داده شده است.
در بحث «اعجاز قرآن» ــ با توجه به اختصار كتاب ــ مطالب سودمندي مطرح شده است. همچنين درباره وجوه اعجاز قرآن، فقط به شش وجه اشاره شده است؛ كه عبارتند از: فصاحت و بلاغت قرآن، هماهنگي معارف قرآن با عقل و برهان، قانونگذاري قرآن، داستانهاي قرآن و اخبار غيبي آن، و اعجاز علمي.

فصل سوم ــ نزول قرآن

در اين فصل نيز درباره اين موضوعات بحث شده است: نزول دفعي و تدريجي، كيفيت وحي، نخستين و آخرين آيات نازل‏شده، تأثير نزول تدريجي قرآن بر گسترش اسلام، حكمتهاي نزول تدريجي، و اسباب نزول.
در بحث نزول دفعي و تدريجي، هر دو نزول پذيرفته و براي آن دلايلي آورده شده و بين نزول و انزال در قرآن فرق گذاشته شده است.
در بحث نخستين و واپسين آيات نازل‏شده بر پيامبر اكرم(ص)، همان ديدگاه مشهور اماميه پذيرفته شده كه نخستين آيات، پنج آيه سوره علق، و آخرين آيات، آيه اكمال است (... اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ ... ــ مائده/3).
درباره حكمتهاي نزول تدريجي قرآن، مطالبي سودمند و خواندني آورده شده است كه در كتابهاي مشابه، كمتر بچشم مي‏خورد. در اين بحث، حكمتها به سه دسته تقسيم شده است: دسته اول، حكمتهايي كه به پيامبر(ص) اختصاص دارد؛ دسته دوم، حكمتهايي كه مخصوص قرآن است؛ و دسته سوم، حكمتها و فوايدي كه ويژه عموم مردم است.
در پايان اين فصل نيز به موضوع اسباب نزول پرداخته شده و به‏اختصار درباره اين عنوانها بحث شده است: معناي سبب نزول، نمونه‏هايي از اسباب نزول، اهميت شناخت اسباب نزول، تعدد اسباب نزول با نزول واحد يا متعدد، ملاك عموميت لفظ است نه فقط اسباب نزول.

فصل چهارم ــ مكي و مدني

در اين فصل نويسنده به‏اختصار دو راه عقلي و نقليِ شناخت «مكي و مدني» را مطرح و ديدگاه درست را در تلفيق اين دو راه معرفي مي‏كند. در ادامه فصل، ديدگاههاي سه‏گانه درتعريف «مكي و مدني» معرفي شده است (در ديدگاه اوّل، نويسنده ملاك نامگذاري را زمان مي‏داند كه برطبق آن، آيات نازل‏شده پيش از هجرت، مكي و آيات پس از آن مدني است؛ معيار در ديدگاه دوم، مكان و در ديدگاه سوم خطاب است). آنگاه بعد از آنكه «مكي و مدني» جزو اصطلاحات متشرعه شمرده مي‏شود، نه شرعي، ديدگاه نخست درباره نامگذاري مكي و مدني (ديدگاه زماني) پذيرفته مي‏شود. سپس ويژگيهاي شايع در آيات و سوره‏هاي مكي و مدني بررسي و يك‏يك بيان مي‏شود. و در پايان، يادآور مي‏شود كه اين ويژگي قطعي و در همه موارد صادق نيست ــ جز چند مورد ــ بلكه به گونه اكثريت است.

فصل پنجم ــ جمع قرآن

در اين فصل، اين مباحث مطرح شده است: معاني جمع قرآن، ابزار تدوين قرآن، حفظ قرآن در عصر پيامبر اكرم (ص)، تدوين قرآن در عصر پيامبر اكرم (ص)، جمع قرآن در عصر خلفا، يكي كردن مصحفها (توحيد مصاحف)، مصاحف عثماني.
بحث جمع قرآن، از مهمترين و جنجال‏برانگيزترين مباحث علوم و تاريخ قرآن است، به گونه‏اي كه قضاوت درباره همه زواياي آن دشوار مي‏نمايد. نويسنده در اين بحث، ديدگاه مشهور را كه به آن اعتقاد داشته، بيان كرده است. اين ديدگاه با آراي اهل سنت در اين باره سازگار است و بيشتر دانشمندان شيعي هم آن را پذيرفته‏اند. نويسنده كتاب درباره نخستين كسي كه پس از پيامبر اكرم (ص) به جمع قرآن همت گماشت، مي‏گويد: بعيد نيست كه هم حضرت علي (ع) به‏جهت آنكه وصي پيامبر(ص) است، و هم ابوبكر به‏اعتبار اينكه خليفه مسلمانان است، قرآن را جمع كرده باشند؛ در نتيجه، در يك زمان دو جمع انجام گرفته باشد.

فصل ششم ــ سوره‏ها و آيات قرآن

در اين فصل نيز اين مباحث به‏اختصار عنوان شده است: تعريف سوره و آيه، چگونگي شناخت سوره و آيه، ترتيب آيات و سوره‏ها، حكمت تقسيم قرآن به سوره‏ها، نامهاي سوره‏ها و تقسيم‏بندي آنها.
نويسنده در بحث ترتيب آيات قرآن، ديدگاه مشهور و درست را مي‏پذيرد و آن را توقيفي مي‏داند؛ به سخن ديگر، ترتيب آيات قرآن را در هر سوره به دستور پيامبر اكرم(ص) مي‏داند و از اين‏رو، تلاوت قرآن را به گونه‏اي كه ترتيب آيات دگرگون شود، جايز نمي‏داند. ولي گويا ترتيب سوره‏هاي قرآن را توقيفي نمي‏داند، بلكه به اجتهاد و رأي صحابه مي‏داند. هر چند كه اين ديدگاه، در نزد بيشتر بزرگان اماميه، شهرت چنداني ندارد.
در بحث نامهاي سوره‏ها نيز آن را توقيفي نمي‏داند و نامگذاري سوره‏ها را به بعد از زمان پيامبر اكرم (ص) نسبت مي‏دهد (اجتهادي). امّا اين ديدگاه مشهور نيست و دلايل فراواني درمورد نامگذاري سوره‏ها در عصر پيامبر اكرم (ص) و از سوي آن حضرت وجود دارد؛ دست‏كم اين است كه هر سوره در زمان آن حضرت يك نام و ويژگي داشته كه بدان مشهور شده و غالبا اين نام از آغاز سوره گرفته شده است؛ همچون: سبحان (اسراء)، اذاالسّماءانفطرت (انفطار)، و...
و در بحث تقسيم‏بندي سوره‏ها، «سبع طوال» را اين هفت سوره دانسته است: بقره، آل‏عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، و يونس (كهف). گرچه در خصوص هفت سوره طولاني اختلاف نظر وجود دارد، ليكن ديدگاه مشهور چنين است: بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، انفال، توبه؛ و دو سوره پاياني (انفال و توبه)، يك سوره بشمار آمده است.

فصل هفتم ــ نقطه‏گذاري و اعراب‏گذاري قرآن

در اين فصل نيز شرح مختصري درباره اعراب‏گذاري قرآن (شكل)، نقطه‏گذاري آن (اعجام)، و تاريخ آغاز و انجام آن داده شده، سپس ديدگاه مشهور درباره نخستين كسي كه به مسئله اعراب‏گذاري قرآن (نقطه‏هاي اعرابي) همت گمارده، يادآور و از ابوالاسود دوئلي ــ شاگرد علي(ع) ــ در اين خصوص نام برده شده است.

برجستگيهاي فراگير كتاب «موجز علوم‏القرآن»

1. با توجه به حجم كتاب (200 صفحه)، مباحث عمده و سودمندي از تاريخ و علوم قرآن در آن آورده شده است.
2. نثر كتاب، عربي امروزين و روان، و گويا با سبكهاي جديد عرب‏زبانان سازگار است.
3. موضوعات و مطالب كتاب، از پيوستگي منطقي مناسبي برخوردار است.
4. در هر موضوعي، مطالب اصلي و شايسته آن يادآوري شده است.
5. افزون بر موضوعهاي رسمي علوم قرآن، برخي مطالب مقدماتيِ سودمند ــ همچون «تأثير قرآن در آزادي انديشه» (ص 78) و «فراخواني قرآن به انديشيدن» (ص 93) نيز مطرح شده است.
6. بعضي مباحث، ساختار و محتواي شايان توجهي دارد؛ مانند «حكمت نزول تدريجي قرآن» (ص 117).
7. انگيزه نويسنده از تدوين كتاب، درسي‏شدن آن بوده و در اين راه موفقيت شاياني بدست آورده است.
8. بيشتر مباحث كتاب، با ديدگاههاي مشهور اماميه سازگاري دارد.
9. ساختار و چگونگي طرح مطالب كتاب، امروزي است و نياز نوآموزانِ علوم قرآني را تا اندازه زيادي برآورده مي‏سازد.
10. نويسنده در بسياري از مباحث، ديدگاه خويش را بيان داشته است.

كاستيهاي احتمالي كتاب

1. موضوعات و مطالب كتاب، بيشتر به مباحث زيرمجموعه تاريخ قرآن شباهت دارد؛ هرچند كه تاريخ قرآن خود زيرمجموعه علوم قرآني است و همه مباحث تاريخ قرآن، برخي از مطالب علوم قرآن را فراهم مي‏سازد. از اين‏رو، اين كتاب مي‏تواند بجاي درس تاريخ قرآن هم تدريس و در فهرست كتابهاي تاريخ قرآن گنجانده شود.
2. بعضي از موضوعات اصلي و مهم علوم قرآن در كتاب نيست؛ همچون: محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ.
3. مأخذ برخي مطالب، فهرست نشده است، همچون: «تاريخچه علوم قرآن و نوشته‏هاي دانشمندان درباره آن» (ص 31، 33 و 34).
4. بعضي از فصلهاي كتاب كاستي دارد و برخي از ديدگاهها مشهور نيست؛ كه در گزارش فصلهاي كتاب در صفحه‏هاي گذشته به آن اشاره شد.

درباره ترجمه كتاب

موجز علوم‏القرآن را دكتر محمد رادمنش با عنوان آشنايي با علوم قرآن ترجمه كرده كه چاپ و منتشر شده است.
كتاب آشنايي با علوم قرآن سيزده فصل دارد كه فصلهاي دوم، سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، و نهم كتاب، ترجمه فصلهاي دوم تا هفتم موجز علوم‏القرآن است. بنابراين، 70% (140 صفحه) موجز علوم‏القرآن ترجمه و عينا در كتاب آشنايي با علوم قرآن درج شده است و يا مي‏توان گفت 60% (150صفحه) از مطالبِ كتابِ آشنايي با علوم قرآن، ترجمه موجز علوم‏القرآن است.
افزون بر فصل اول موجز علوم‏القرآن، مطالب برخي از فصلها نيز ترجمه نشده است، مانند صفحات 53، 62، 63، 64، 65، 93 تا 103.
مترجم، برخي از فصلهاي متن اصلي را تقديم و تأخير كرده و گاهي عبارتي را افزوده يا كاسته و برخي از زيرمجموعه‏هاي فصلها را فصلي جداگانه بشمار آورده است.
اينك براي آشنايي بيشتر با ترجمه كتاب و مقايسه آن با متن اصلي، فصلهاي سيزده‏گانه ترجمه را يادآور مي‏شويم:
فصل اول: مسئله وحي و كيفيت آن، فصل دوم: قرآن و بحث اعجاز، فصل سوم: نزول و تنزيل قرآن، فصل چهارم: نخستين و آخرين آيات نازل‏شده، فصل پنجم: شأن نزول آيات، فصل ششم: جمع‏آوري قرآن، فصل هفتم: تنظيم آيات و ترتيب سوره‏ها، فصل هشتم: اعراب‏گذاري كلمات قرآن و نقطه‏گذاري حروف آن، فصل نهم: آيات مكي و مدني، فصل دهم: ناسخ و منسوخ، فصل يازدهم: آيات محكم و متشابه، فصل دوازدهم: علوم قرآني، فصل سيزدهم: جنبه‏هاي ادبي و جهات بلاغت در قرآن.
گويا ترجمه كتاب با شتابزدگي انجام پذيرفته، زيرا از نثر متعارف متون علمي و امروزي برخوردار نيست، همچنين ويرايش ادبيِ مناسبي روي آن صورت نگرفته است، از اين‏رو سزاوار متن دانشگاهي نيست.
اميد است مترجم محترم با ويرايش ديگر كتاب، در همه چاپها فقط آن را با عنوانِ ترجمه و تحقيق موجز علوم‏القرآن منتشر سازد؛ و يا ترجمه شايسته ديگري از كتاب به بازار علم و دانش و به قرآن‏دوستان عرضه شود ـ ان‏شاءاللّه‏.

مقالات مشابه

تنويع و تقسيم مباحث علوم قرآن

نام نشریهقرآن شناخت

نام نویسندهعلی‌اوسط باقری

پايان نامه ها و كتاب شناسي قرآن و امام جواد(ع)

نام نشریهبینات

نام نویسندهادریس جعفرزاده

نقد کتاب «رویکردی نو به مطالعه قرآن»

نام نشریهمطالعات قرآنی

نام نویسندهسیدمصطفی احمد‌زاده

خاورشناسان قرائت پژوه و آثار آنان

نام نشریهقرائت پژوهی

نام نویسندهحسن رضا هفتادر